De comeback van de showroom

The MADE.COM Co-Founders in the Ninth Floor Showroom. From left to right: Julien Callede (COO), Chloe Macintosh (Creative Director), Brent Hoberman (Chairman), Ning Li (CEO). Photo Made.com
The MADE.COM Co-Founders in the Ninth Floor Showroom. From left to right: Julien Callede (COO), Chloe Macintosh (Creative Director), Brent Hoberman (Chairman), Ning Li (CEO). Photo Made.com

De showroom is aan een heuse comeback bezig maar lijkt niet meer op de stoffige variant uit het verleden. Mijn stuk in het septembernummer van Retailtrends.

De eerste alinea’s:

Shoppers gebruiken winkels vaak als showroom om alsnog online te bestellen, dus waarom zou je dat niet omarmen? Het is bovendien een manier om een merk meer zichtbaar te maken, ontdekken partijen als Made.com.

De nieuwe showroom van Warby Parker op de Upper East Side van New York ziet eruit als een Victoriaanse bibliotheek. Klanten vinden op de twee verdiepingen van 1209 Lexington Avenue bijna vierhonderd brilmodellen, 74 boeken van kleine en onafhankelijke uitgevers en tien tijdschriften. Met alles stijlvol gepresenteerd in ouderwetse wandboekenkasten en ronde vitrines op de vloer, is windowshoppen al een traktatie.

Showrooms zijn een aantrekkelijke manier voor online retailers om de fysieke wereld te betreden. De Amazon-boekwinkels die een voor een in Amerika opduiken zijn levensgrote advertenties voor het Prime-abonnement met snelle bezorging, muziek- en video-on-demanddiensten. De door Jet.com aangekochte online fashionretailer Modcloth opende in januari een permanente showroom in Austin, Texas na een landelijke try-out van pop-upshowrooms. In de vierhonderd vierkante meter grote winkel ligt de nadruk op service en het etaleren van zoveel mogelijk stijlen kleding. De klant past de kleding, bestelt die en ontvangt zijn bestelling binnen twee dagen thuis.

Share