Wat moet Amazon met een ‘echte’ winkel?

Het boek The Daily Show (The Book): An Oral History in de Amazon Book Store in New York. Met klantenrecensie in de schappen. Foto Hans Klis
Het boek The Daily Show (The Book): An Oral History in de Amazon Book Store in New York. Met klantenrecensie in de schappen. Foto Hans Klis

Online retailers betreden de winkelstraat. De fysieke winkels van Amazon zijn ingericht alsof je door Amazon.com heen klikt. Ik ging voor NRC Handelsblad op reportage.

‘Heeft u onze app al op uw telefoon geïnstalleerd? Bent u al een ‘Prime member’?” Het zijn de eerste vragen die medewerkers van de boekwinkel van internetgigant Amazon stellen als je de deur binnenloopt – na de obligate Amerikaanse how are you’s uiteraard.

Vlak voor de zomer opende Amazon zijn zevende fysieke winkel in hartje Manhattan op Columbus Circle. Het ziet eruit als een chiquere uitvoering van een Bruna met een transparante gevel, veel licht, houten meubelen en zithoekjes. Op de tweede verdieping van het winkelcentrum aan de voet van het Time Warner Center kijkt de locatie uit op Central Park. Consumenten komen er niet voor het uitzicht, maar voor een winkelervaring die het gemak van online shoppen evenaart.

Meteen bij binnenkomst liggen de door Amazon-gebruikers hoogst gewaardeerde boeken van dit moment uitgestald op een tafel: zelfhulpboek Make Your Bed: Little Things That Can Change Your Life…And Maybe the World (4.7 sterren) en celebritykookboek Cravings: Recipes for All the Food You Want to Eat (4.8 sterren). Alsof je door Amazon.com heen klikt.

Lees ‘Wat moet Amazon met een ‘echte’ winkel?‘ verder bij NRC.

Share