NRC: Seizoen 2 is er. Dit is het Serial-effect

Hans Klis serial effect podcast breakdown

Hij staat nu online: het tweede seizoen van de wereldwijde hit Serial. De serie maakte van de podcast een mainstream medium. Voor NRC Media sprak de makers van Serial-kloon Breakdown, lokaal radiostation WNYC (een van de grootste podcastmakers van Amerika) en adverteerder Midroll Media.

‘Justin Chapman werd ervan beschuldigd zijn eigen huis in brand te hebben gestoken. De bejaarde buurvrouw die naast hem woonde kwam om in het vuur. Dit is een schoolvoorbeeld van het soort harteloze misdrijf waarvoor je levenslang achter de tralies moet verdwijnen. Tenzij je onschuldig bent.’ Het begin van Breakdown heeft veel weg van dat van Serial, de populaire podcast die een moordzaak onderzoekt uit de jaren negentig. Alleen is de Zweedse synthesizer in het intro ingeruild voor een mondharmonica en een gitaar en horen luisteraars niet de zwoele stem van radiomaakster Sarah Koenig, maar het zuidelijke accent van rechtbankverslaggever Bill Rankin.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/205324987″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]

De gelijkenis is niet toevallig. Toen Bert Roughton, adjunct-hoofdredacteur van The Atlanta Journal-Constitution in de staat Georgia, in 2014 voor Thanksgiving naar familie reed in Missouri luisterde hij samen met zijn zoon naar afleveringen van Serial. Die laatste was als openbaar aanklager in New York erg enthousiast over het waar gebeurde misdaadverhaal. „Serial is eigenlijk een traditioneel krantenverhaal, maar dan verteld door een radiomaakster”, vertelt Roughton. „Ik hoorde de podcast en dacht: dat kunnen wij beter.”

Serial werd in november 2014 de eerste podcast met meer dan vijf miljoen downloads en streams. Ruim een jaar later is dat meer dan honderd miljoen. Het radioprogramma was een van de grootste culturele fenomenen van 2014. Serial werd gepersifleerd door onder andere comedyshow Saturday Night Live en horrorserie Scream. 21st Century Fox is van plan een televisieserie te produceren over de totstandkoming van het eerste seizoen. Ook volgde een reeks aan fictieve Serial-klonen zoals Limetown, The Black Tapes, We’re Alive en The Message. Die laatste was meer één grote reclame voor General Electric gemaakt door reclamebureau BBDO en podcastnetwerk Panoply.

Lees ‘Seizoen 2 is er. Dit is het Serial-effect’ verder op nrc.nl.

Share