Hollywood heeft de podcast ontdekt

Alex Inc, de ABC-serie gebaseerd op podcast StartUp van Gimlet Media. Foto ABC
Alex Inc, de ABC-serie gebaseerd op podcast StartUp van Gimlet Media. Foto ABC

Op jacht naar de volgende bioscoophit kan Hollywood niet eindeloos superhelden-remakes produceren. Podcasts blijken vol frisse ideeën te zitten.

Hollywood heeft een moeilijke zomer achter de rug. Met een omzet van 3,8 miljard dollar (3,2 miljard euro) aan inkomsten in de VS was het volgens persbureau Bloomberg de slechtste zomer van de afgelopen tien jaar voor de filmindustrie. Sommige filmmakers geven invloedrijke recensiesites als Rotten Tomatoes de schuldgeven invloedrijke recensiesites als Rotten Tomatoes de schuld

Daarom kijkt Hollywood voor frisse ideeën naar een geherwaardeerd medium: de podcast. Zo werkt Boyhood-regisseur Richard Linklater nu aan de verfilming van

Reply All komt uit de koker van Gimlet Media, dat in augustus 15 miljoen dollar ophaalde bij investeerders om populaire podcasts als Mystery Show en StartUp voor andere media om te vormen. Begin september kwam daar nog eens 5 miljoen dollar bij. StartUp begon in 2014 als podcast van Gimlet-oprichter Alex Blumberg over het opstarten van zijn nieuwe bedrijf. Dit jaar komt Amerikaanse tv-zender ABC met een serie gebaseerd op StartUp met Zach Braff (Scrubs) in de hoofdrol.

Lees mijn stuk ‘Hollywood heeft de podcast ontdekt‘ bij NRC Handelsblad.

Share