De wolf van Williamsburg slokt de buurt op

De wolf van Williamsburg slokt de buurt op. Foto NRC Handelsblad
De wolf van Williamsburg slokt de buurt op. Foto NRC Handelsblad

In New York is Vice overal. Het mediabedrijf voor jongeren slokt volgens verontwaardigde blogs en verdreven bewoners de hippe buurt Williamsburg op.

Vice Media neemt New York over. En niet alleen met feestjes, posters in de metro of gigantische muurschilderingen in de stad. Het uitbreidende mediabedrijf verdrijft ook jonge ondernemers, winkels en bars uit hun panden in de wijk Williamsburg.

Glasslands zou het recentste slachtoffer zijn van de expansiedrift van Vice. Twee maanden terug liet het ruige poppodium, een soort voormalig krakershol, weten dat het traditionele Oudejaarsfeest hun laatste zal zijn. „Niemand wil het hardop zeggen, maar Vice verdringt de instituten van Brooklyn”, kopte Gawker. Bioscoop Indiescreen sloot vorige zomer de deuren al en muziekbar Death by Audio heeft hun ruimte verlaten.

Vice – nu een internationaal mediabedrijf dat wordt gewaardeerd op 2,5 miljard dollar (2 miljard euro) – heeft het pand gekocht waar al deze clubs hun ruimtes huren. „Williamsburgers moeten zich zorgen gaan maken”, schrijft de New York Observer.

Lees ‘De wolf van Williamsburg slokt de buurt op‘ verder in NRC Handelsblad (Blendle)

Share