Zo verdient Midroll Media geld met podcasts

Hoe profiteer je als radionetwerk het meest van de hernieuwde interesse in podcasts? Voor Midroll Media was het antwoord niet-conventioneel, maar wel heel simpel. Het besloot de tussenpersoon te worden voor bedrijven die willen adverteren in podcasts. Ik schreef voor het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek over Midroll Media:

“Ik denk dat het mensen zou verrassen hoeveel inkomsten wij binnenhalen”, lacht Adam Sachs. De CEO van Midroll Media wil niet zeggen wat zijn mediabedrijf jaarlijks verdient met het maken van eigen podcasts en het verzorgen van advertenties bij concurrenten.

Midroll Media werd in 2010 opgericht als podcastnetwerk Earwolf. Daar produceerde het bedrijf eigen podcasts als Comedy Bang! Bang! en How Did This Get Made? “Toen we geld wilden gaan verdienen, gingen we op zoek naar adverteerders. Bevriende podcastmakers vroegen vervolgens advies aan ons hoe reclames binnen te halen”, legt hij uit. “En zo ontstond in 2013 het Midroll Media advertentie-platform”. Onder zijn pakweg tweeduizend radio makende klanten telt hij onder andere de populaire comedyshow WTF with Marc Maron, StartUp van Gimlet Media en Serial-kloon Limetown.

Lees ‘Zo verdient Midroll Media geld met podcasts‘ verder bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Share