Van Sulu tot internetheld: George Takei

In Star Trek was acteur George Takei maar een simpele stuurman van ruimteschip Enterprise. Nu is hij kapitein van het internet. Wie kijkt naar Takei’s volgers op Facebook en Twitter – een kleine vijf miljoen samen – ziet dat misschien niet meteen. Justin Bieber en Lady Gaga overtreffen hem makkelijk met cijfers in de tientallen miljoenen. Maar op ieder moment van de dag praten er vijf keer meer mensen (zo’n drie miljoen mensen) over én met de acteur op Facebook dan deze eigentijdse culturele iconen. Zelfs Barack Obama trekt maar de helft van deze activiteit aan op zijn officiële fanpagina. Alleen op Jesus Daily is er meer activiteit: zes miljoen mensen.

Lees verder op Tone, of hieronder:

Terwijl mijn eigen vader (71) nog worstelt met smsjes, internetbankieren en Facebook, omarmde Takei (76) vier jaar geleden het internet en niet veel later ook social media. Inmiddels is de acteur een sensatie op het web. Dagelijks ‘liken’ en reageren tientallen duizenden mensen op de berichten die Takei plaatst op zijn Facebook-pagina. Dat kunnen memes zijn van bijvoorbeeld katten of Game of Thrones, of commentaren op actuele ontwikkelingen als het homohuwelijk in Amerika. En altijd met zijn karakteristieke humoristische knipoog “Oh My!”. Hij won er begin april de prijs voor Distinguished Achievement in Internet Culture mee op de jaarlijkse Shorty Awards, dat de beste socialmediagebruikers eert.

Spookschrijver
Begin juni werd bekend dat sommige grappen van ‘Uncle George’ geschreven worden door anderen. Het internet hield even zijn adem in. Nieuwsberichten over ‘George Fakei’ en de ‘Facebook Fraud!’ volgden. Na de eerste reacties van verbazing en teleurstelling op deze onthulling van Rick Polito, de spookschrijver in kwestie, kalmeerde het internet. Een Wired-journalist moest Takei naar aanleiding van dit nieuws interviewen en zijn vrouw verwoordde goed de ambivalente gevoelens van honderdduizenden fans: “Ik voel me belazerd [door Takei]. Zeg hem dat hij geweldig is”. Het is onmogelijk om boos te blijven op die malle Uncle George.

De commotie legde vooral de fouten van de berichtgeving rondom Takei bloot. Kennelijk had geen enkele journalist de moeite genomen om zijn boek Oh Myyy! (There Goes The Internet) te lezen, of een zoekopdracht naar de naam ‘Rick Polito’ te doen.

De ghostwriter wordt in het boek de hemel in geprezen als een van Takei’s favoriete bronnen voor leuke memes. Daarnaast geeft de acteur in zijn boek rijkelijk toe dat hij stagiairs inzet om hem te helpen bij het onderhouden van zijn Facebookpagina. Wie tussen de regels door kan lezen, ziet het er met koeienletters staan: Takei doet het niet alleen. Zijn reactie was dan ook begrijpelijk en geheel in stijl: “What is this hoo-ha about my FB posts?” Het internet dook weer op de volgende hype.

Kennis
Hoe komt het dat Takei zo populair is én blijft? Waarschijnlijk omdat we hier te maken hebben met een celebrity die het internet snapt. En dat is bijzonder. Voor ons gewone stervelingen zijn sociale media tikkende tijdbommen; een ‘ik ben onwijs dronken’-bericht is zo de wereld in gestuurd. Zoek op Twitter naar termen als ‘kk’ of ‘#doodsbedreiging’ en zie waarom sommige mensen niet meer uitgenodigd worden voor sollicitatiegesprekken.

En sterren? Die moeten serieus overwegen om hun tweets door een perswoordvoerder te laten checken. De hele wereld keek live mee naar de zenuwinzinking en de vele topless foto’s van voormalig tienersterretje Amanda Bynes en tijdens de misogyne tirade van zanger Chris Brown – die in 2009 vriendin Rihanna het ziekenhuis insloeg – tegen schrijfster Jenny Johnson. En vergeet onze eigen John Ewbank niet die na alle kritiek op zijn Koningslied onder andere een baby uitschold voor “chinese naakthond”.

Maar Takei snapt het. In zijn boek Oh Myyy geeft hij een vermakelijke zij het omslachtige handleiding – met uitstapjes naar onder andere het fenomeen ‘spek’ – over hoe je te werk moet gaan op internet; om een gemeenschap van fans te bouwen én te onderhouden. Takei is de belichaming van het gospel van marketeer en ondernemer Seth Godin. Hij snapt net als Godin dat zijn kracht ligt bij zijn volgers. Takei: “Leuren met een product of dienst [zoals acteur George Takei] werkt niet als een online strategie, zeker in het geval van Facebook. Dat is een beroerde plek om iets te verkopen. Mensen zitten op Facebook om vermaakt te worden, niet om wat te kopen.”

Takei en zijn team begrijpen de waarde van authenticiteit en communiceren immer met de luchtige toon waar hij om bekend staat. Hij kan het maken om én oproepen te plaatsen voor donaties aan slachtoffers van de tsunami in Japan én een 208liter-vat glijmiddel te recenseren dat hij samen met zijn man Brad heeft opgemaakt. Oh Myyy indeed.

Say Takei
Natuurlijk komt de populariteit van Takei niet uit de lucht vallen. De acteur is geliefd bij Star Trek- en andere science fiction-fans en duikt sinds 1994 regelmatig op als (ongewilde) gast van de radioshow van shockjock Howard Stern.

Takei is ook een vooraanstaand lid van de LGBT-gemeenschap in de Verenigde Staten. Hij en zijn partner Brad waren in 2007 het eerste homoseksuele koppel dat in West Hollywood in ondertrouw ging. Takei spreekt zich als voorvechter van homorechten luid uit tegen discriminatie. Bijvoorbeeld tegen een bestuurslid van een school in Arkansas die de zelfmoord van gepeste homoseksuelen toejuichte (“You are a douchebag”) of tegen een wetsvoorstel in Tennessee dat het gebruik van het woord ‘gay’ op scholen moest verbieden (“if we can’t say gay, we’ll just say Takei”).

We kunnen veel leren van Uncle George over het gebruiken van Facebook, omgaan met mensen en mensenrechten off- en online. Maar zijn belangrijkste les is het beste samen te vatten in vijf woorden: it’s ok to be Takei. En dat is de weg naar succes.

Share

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *