Koester de superconsument

Een op de tien klanten is een superconsument. Dat aantal lijkt verwaarloosbaar, maar dit type kan goed zijn voor dertig tot zeventig procent van de verkopen. En elk merk heeft zo’n toegewijd type, stelt onderzoeker Eddie Yoon. Zo vind je hem.

Iedere retailer kent wel een klant die alles kan vertellen over een bepaald product. Zet hem niet weg als een gek vanwege zijn obsessieve kennis en gedrag. Deze superconsument kan de sleutel vormen tot nieuwe successen, ontdekte Eddie Yoon. Als hoofdanalist van consultancyfirma The Cambridge Group, onderdeel van consumentenonderzoeksbureau Nielsen, bekeek hij het koopgedrag van honderdduizend huishoudens in Amerika. Daaruit blijkt dat tien procent van de consumenten deel uitmaakt van een club die helemaal gek is van bepaalde producten. Wie naar hen luistert, kan zijn omzet flink spekken. Yoon verwerkte zijn bevindingen in het boek Superconsumers: a simple, speedy, and sustainable path to superior growth. Een aantal van Yoons learnings op een rij.

Lees ‘Koester de superconsument’ in het nieuwe nummer van Retailtrends (6).

Share