In New York winkelt het pashokje met je mee

In New York experimenteren kledingwinkels met interactieve pashokjes. De hokjes helpen je aan een broek die bij je shirt past en zorgen voor de juiste belichting. Is dit het winkelen van de toekomst? Ik schreef erover in NRC Handelsblad en nrc.next.

Een wit-rood geblokt overhemd, een blauwe met witte polkadots en een olijfbruine blazer. De paskamer van de Polo Ralph Lauren- winkel op Fifth Avenue in Manhattan weet meteen welke kledingstukken ik in mijn handen heb om aan te passen. Dat komt doordat stickers met RFID- chips op de kleding gegevens als maat en kleur naar de spiegel in het hokje sturen. Zo fungeert deze als een soort gigantische iPad.

De hemden en de blazer staan netjes op ooghoogte in een rij van vierkante iconen. Als ik op ze druk, krijg ik een uitvouwmenu te zien met dezelfde kledingstukken, maar dan in andere maten en kleuren. Ook doet de spiegel suggesties voor een bijpassende broek. Om die te passen hoef ik niet eens het pashokje uit: ik klik gewoon op de knop ‘vraag dit aan’. Op het scherm verschijnt de boodschap ‘ik ben onderweg!’ van een medewerker, die een minuut later met de broek én een glimlach voor de deur van de kleedkamer staat.

Lees ‘Het pashokje winkelt met je mee‘ hier verder.

pashokje

Share