De trucs van namakers

Cybercriminelen zijn steeds geslepener in het ontwikkelen van namaakapps. Voor retailers die consumenten willen bedienen op hun smartphone is dat een groot probleem. Mijn stuk voor Etailtrends.

De feestdagen begonnen vorig jaar al vroeg voor criminelen. Honderden veelal uit China afkomstige nepretailapps overspoelden het laatste half jaar van 2016 de Apple Store. Begin november ontdekte de Amerikaanse digitale marketingfirma en appontwikkelaar Branding Brand talloze programma’s in de winkel van een van de meest vertrouwde technologiemerken. Criminelen probeerden met apps met namen als Footlocke Sports Co. Ltd, Nordstrom Outlets, Overstock Inc of The Kroger Inc consumenten te bedonderen die wilden winkelen bij respectievelijk de sportretailer Footlocker, kledingwinkel Nordstrom, onlineretailer Overstock.com en supermarktketen Kroger.

Sommige van deze apps bombardeerden gebruikers met advertenties om snel veel geld te verdienen. “Reclame? Ik kan niet eens door de app scrollen zonder een advertentie te krijgen bij elke klik”, schreef een boze recensent in de App Store bij een app die zich voordeed als een van warenhuisketen Dillard’s. “Je zou bijna denken dat deze app gemaakt is door een of andere tiener die snel geld wil verdienen. Kom op Dillard’s, jullie kunnen beter!” Waarschijnlijk zat deze boze klant dichter bij de waarheid dan hij vermoedde.

Lees verder bij Etailtrends.

Share